2012. szeptember 23., vasárnap

Okostojás, avagy ellopták a játékötletemet

Ellopták a játékötletemet! Persze ez egy kicsit durva megfogalmazás, sőt mondhatni nem állja meg a helyét, de mégis ezt kell írjam, mert kicsit hasonlít ahhoz, amit érzek. Egyik szemem sír, a másik nevet. Sírok, mert kb. fél évvel ezelőtt kitaláltam egy játékot, ami 3 dimenzióssá tette volna a labirintusfeladványt, de most rá kellett jönnöm, hogy már előttem kitalálták. Ugyanakkor örülök is, hiszen ez azt jelenti, hogy nincsenek rossz ötleteim, talán egyszer olyat is sikerül felfedezni, amit korábban más még nem talált fel. :)

Zagyvai András építész idén a Nob Yoshigahara játéktervező verseny nagydíját nyerte el ezzel a remekművel, amire egyszerűen nem tudok mást mondani, csak azt, hogy zseniális! A hg.hu-n akadtam rá a gyöngyszemre, és mivel még élőben kipróbálni nem tudtam, ezért a pontos játékleírást inkább a cikkből idézem: "A Smartegg gyakorlatilag egy olyan egy vagy többrétegű, háromdimenziós labirintus, melyben egy pálcát kell átjuttatni az járatokkal áttört testen. A pálca két végén egy-egy gömb van, amely megakadályozza, hogy akárhol kivehessük: csak a bejutás és a kijutás helyén van elegendő hely a pálca fejének. Úgy kell áthaladnunk ezen a belső labirintuson, hogy közben nem látunk bele a testbe; az útvonalat a fejünkben tervezzük meg, a belső fészkeket a pálcával tapogatjuk ki, így akár csukott szemmel is játszhatunk. 

Egy speciális felépítésű tojáson kívül mindegyik Smarteggben csak egy jó útvonal van, és a megoldás során minden járatot fel kell használni, természetesen a megfelelő sorrendben. Zsákutcák is előfordulnak, de ezeknek is fontos szerepe van: bele kell mennünk és a megfelelő módon visszajönnünk ahhoz, hogy továbbléphessünk.

A nehézségi fokok is különbözőek, a nehezítés pedig több összetevőből épül fel. Vannak egy, kettő, három, sőt, négy rétegből álló Okostojások, a régetek pedig axiális és radiális irányban is mozoghatnak. További nehezítés, ha rejtett fészkeket is beleteszünk, vagy ha az útvonalakon elágazás van – ezeknél mindig csak az egyik irány a jó. A washingtoni versenyre kiküldött tojásban már speciális geometriai trükköket is elrejtettünk – ezt a zsűri elnöke megvásárolta saját gyűjteménye számára."

Hát, akárhonnan is nézzük az ötlet minden szempontból különleges. 3 dimenzióban kell keresnünk a megfelelő utat, ráadásul nem csak a szemünkkel, hanem a "tapintásunkra" is figyelnünk kell. Kevés olyan játékot ismerek, ahol vakon tapogatózok a sötétben. Az Okostojás amúgy kinézetében is letisztult formát mutat, egyszerűen mutatja, hogy készen van. A hg.hu említi, hogy a tervező fejében már 2007-ben megszületett a gondolat, és a tavaly februári nürnbergi játékkiállítás után kapott megkereséseket, valamint felmerült, hogy már akkor nevezhetnék a Nob Yoshigahara játéktervező versenyre. Az építész azonban még nem érezte a játékot teljesen késznek, így elhalasztotta az indulást. És igaza volt! Fontos tanulság nekem, hogy nem szabad türelmetlennek lenni!

Gratulálok Zagyvai Andrásnak ehhez a remek ötlethez és megvalósításhoz! Csak így tovább!

(Az érdeklődők az alábbi linken keresztül a játék hivatalos oldalát is elérhetik: kattints!)

2 megjegyzés:

  1. Megnéztem a játék honlapján a tojás életre keltéséről készült werkfilmet.
    Nem csak észhez, de szívhez is szóló.
    Tisztelet a játékkészítőnek!
    Mit ad Isten, építész...

    VálaszTörlés